Skip to content

Açó de què va

Reflexió davant una necessitat educativa urgent

Des de l’any passat un grup de pares del col·legi Santa Teresa venim reflexionant sobre una necessitat urgent en l’educació dels nostres fills: l’ús de les noves tecnologies per part d’ells. Ens van sorgir moltes preguntes sobre la bondat de les noves tecnologies en xiquets de l’edat dels nostres. Preguntes sobre com, quan, per què, per a què… Esta inquietud s’ha anat transformant en projectes comuns aprofitant que som un grup molt integrat i que els nostres fills es relacionen dins i fora de l’àmbit de l’escola.

A un any de les nostres reflexions, els nostres fills han anat avançant amb la nostra atenta mirada en el món d’internet i les eines multimèdia. Sorpresos per la capacitat d’estos xiquets de 10 anys hem escrit esta reflexió que volem fer pública a la comunitat educativa, pares i professors, que tenen una responsabilitat sobre l’educació dels nostres fills.

Volem informar-vos primer de quin ha estat la nostra motivació i després quin ha estat la nostra reacció.

Previ a l’acció està este text de reflexió col·lectiva:

Pares enfront de la revolució digital.
Estem immersos en un canvi social. La Societat del Coneixement no són només paraules que es van inventar alguns teòrics a la fi del segle XX. A la fi de la primera dècada del segle XXI l’ordinador amb internet no és només un electrodomèstic més en la meua casa, és una finestra al món (al meu món, a la meua ciutat, a la informació, als coneixements sobre coses que sé o m’interessen…). I a més s’ha ficat tant en les nostres vides que ha redefinit el que entenem per intel·ligència, les nostres relacions personals, fins i tot, l’economia….

Un canvi del mateix o major calat per la seua magnitud i efectes és aquell que vivim en este país després de la mort de Franco. Toca reinventar-nos. “No és fàcil canviar de mentalitat a partir de certa edat, però si tens fills, més et val considerar-ho”- manifestem.

L’educació com palanca del canvi.
Els pares tenim també una responsabilitat davant el repte digital, davant este canvi social que ve de la mà de les noves tecnologies i dels nostres fills. Partim de la base que esta nova societat ens fa reciclar-nos contínuament. Per això, hem d’aprendre a aprendre i el nostre paper com a educadors és doble: l’aprenentatge continu implica a pares, professors i xiquets i nosaltres hem d’ensenyar-los aprenent amb ells.

Per això, el primer és ser humils i assumir la nostra ignorància i limitacions com primer pas per a superar-les i com segon pas: demanar ajuda.

Una tercera premissa en el nostre discurs és la nostra aposta per l’educació ‘pública’ i hem reflexionat i cercat informació per a posar-nos al dia del context valencià en política educativa. Som conscients del retard educatiu a nivell europeu però fins i tot encara més pel que fa a la resta de les comunitats autònomes espanyoles. Però la nostra autèntica aposta és pels nostres fills i som conscients que si ens hem d’esperar que canvien les polítiques educatives i deixen de discutir els nostres polítics, als nostres fills se’ls passa la gran oportunitat d’aprendre als seus 10 anys amb els nous llenguatges. Ells segueixen creixent i molt de pressa.

Som conscients que hem de generar alternatives però tampoc volem que es queden només en classes particulars perquè això és precisament el contrari al que estem abocats: aprenentatge en grup, generació de coneixement col·lectius i espais per a compartir.

Per què ara?
– Perquè o canviem amb ells o ells (els nostres fills) ho faran sense nosaltres i aconseguirem altra ruptura generacional i cultural major que la de la transició política espanyola.

– Perquè és el nivell maduratiu òptim per a assumir els nous llenguatges.

– Perquè més enllà de ser una opció personal és una realitat generacional.

Propostes:
1. Mitjançant extraescolars. Este grup de pares ha proposat una extraescolar per a tercer cicle de Primària del Col·legi Públic Santa Teresa amb tres objectius:

a). Aprendre a trobar informació (internet)
b). Aprendre a crear coneixement i transmetre’l.
c.) Aprendre a cooperar i compartir informació i/o coneixement.

2. Aportar el material adequat per a este ensenyament (maquinari i programari -hardware/software). Gestionar l’espai, els ordinadors, els programes adequats, el monitor per als xiquets i el professional de suport per a pares i professors.

3. Crear un projecte educatiu comú per a esta escola, model reutilizable per a les següents generacions.

4. Obrir un espai de participació dels pares: formació i col·laboració dels pares en l’aplicació d’aquest ensenyament en treballs de l’escola.

Pares 4t de Primària CP Santa Teresa

No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: