Skip to content

Alfabetització en informació: aprende a aprende

Abril 21, 2010

L’alfabetització en informació (Information Literacy) consisteix a:

  • adquirir la capacitat de saber quan i per què necessites informació
  • on trobar-la, i com avaluar-la
  • utilitzar-la i comunicar-la de manera ètica

Es considera un requisit per a participar eficaçment en la Societat de la Informació i és part dels drets bàsics de la Humanitat per a un aprenentatge per a tota la vida.
L’OCDE la inclou com una de les competències bàsiques per a qualsevol ciutadà, i el Parlament Europeu i el Consell han fet també una recomanació sobre l’aprenentatge permanent i les competències clau, citant-la com una d’elles.
En Espanya, finalment, és una de les vuit competències bàsiques que tot estudiant ha d’arribar a  l’acabar l’Educació Secundària Obligatòria.

L’alfabetització en informació és “multidimensional”, es parla de set dimensions:

  1. Alfabetització instrumental

    la capacitat per a comprendre i usar les eines conceptuals i pràctiques de l’actual tecnologia de la informació (software, hardware, bases de dates, etc.)

  2. Alfabetització de recursos

    l’habilitat per a comprendre la forma, el format, els mètodes de localització i accés de recursos d’informació.

  3. Alfabetització sociestructural

    conèixer que i com la informació és socialment situada i produïda.

  4. Alfabetització investigadora

    la capacitat per a comprendre i usar les eines basades en la tecnologies de la informació rellevants per al treball d’investigadors d’avui i erudits.

  5. Alfabetización editorial

    l’habilidat per a donar forma i publicar electrónicament investigacions i idees, en formats imprés i multimedia

  6. Alfabetització en tecnologies emergents

    l’habilitat per a adaptar-se continuament, per a comprendre, avaluar i fer ús de les contínues innovacions emergents en tecnologia de la informació.

  7. Alfabetización crítica

    l’habilitat per avaluar críticament les fortaleses i debilitats, intel·lectuals, humanes i socials, els límits i les potencialitats, els beneficis i els costos de les tecnologies de la informació .

En el món escolar, l’alfabetització en informació té tres components principals, que fan als estudiants ser capaços per a modelar les seues pròpies ments (McKenzie, 1998):

  • Exploració: docents i estudiants estan compromesos en el descobriment i construcció de significat.
  • Interpretació: los docents com “el sabio en el escenario” o ” el guía a un lado.
  • Creació de noves idees: treballant amb la intuïció.
(Fonts: http://ca.wikipedia.org/.
Félix Benito Morales. Estrategias y modelos para enseñar a usar la información : guía para docentes, bibliotecarios y archiveros , 2000, ISBN 84-88551-63-0, pags. 11-75.

Anuncis
One Comment leave one →
  1. Carmen Prats Rodenas permalink*
    Abril 23, 2010 15:12

    Aquest és el quid de la qüestió. Cal orientar al monitor/monitora de l’activitat cap a aqueta direcció. Aixó és el que volem per a l’extraescolar de Noves Tecnologies i no com fer presentacions en openoffice o Powerpoint…

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: